Loi Krathong festival - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nancy Brussel - WaarBenJij.nu Loi Krathong festival - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nancy Brussel - WaarBenJij.nu

Loi Krathong festival

Door: Nancy

Blijf op de hoogte en volg Nancy

08 November 2014 | Thailand, Chiang Mai

De hele vakantie hebben we bijna geen Nederlanders gezien. Totdat we in de coupé van de trein naar Chiang Mai zaten. Met 6 andere nederlanders hebben we ons tijdens de treinreis goed vermaakt. Helaas hebben we geen disco kunnen vinden zoals we gehoord hadden.

Aangekomen in Chiang Mai. Wat een wereld van verschil! De stad ligt in een vierkant en zo kan je nooit verdwalen. We hebben besloten een scooter te huren en dat was ideaal! We zijn de eerste dag meteen naar Doi Suthep gereden. Dat is een hele bekende tempel bovenop een berg. Wij hebben natuurlijk heel netjes een entree kaartje gekocht wat achteraf niet nodig bleek te zijn. Bergafwaarts kwamen we een bij een waterval waar we de rest van de middag hebben gezeten.

De volgende dag (5 november) begon het festival. Helaas heeft het de hele dag geregend. Overdag is er niet veel te zien en hebben we die dag lekker rond gereden met de scooter (die maar 2 euro voor een volle tank kost). In de avond hebben we langs de rivier gegeten. Vanuit het restaurant hadden we een heel mooi uitzicht over de lampionnen die overal in de straten hangen.

6 november heeft het weer de hele dag geregend :(. We besloten naar een tempel in de bossen te gaan. Niet veel toeristen weten van deze tempel en daarom was het ook zo bijzonder. Onderweg naar het hotel kwamen we langs een lokale markt met allemaal vers eten voor een paar euro. Deze zie je overal langs de weg.

In de avond hebben we samen met Jimmy en Amanda (collega uit NL die ook toevallig in Chiang Mai zat) gegeten. Deze avond was er een parade richting de rivier. In de rivier laten mensen een Loi Kathrong los. Een Loi Kathrong is een soort boeketje van bloemen, kaarsen en wierook.

De 'Krathong' is een offer voor 'Mae Khongkha', de 'Moeder van het Water'. De Thais geloven dat bij het wegdrijven van de 'Krathong' ook zonden en ongeluk zullen weggaan. Hoe verder de 'Krathong' wegdrijft en hoe langer de kaars blijft branden, hoe meer voorspoed en geluk in de toekomst.
Onze kaars was alleen al uit voordat hij het water in ging. Hopelijk zegt dit niet zo veel over ons geluk haha.
Verder hebben we deze avond nog erg genoten van de 'buckets' en karaoke. Daar zal ik maar niet teveel over vertellen :P.

7 november was de laatste dag van het festival. Weer de hele dag regen gehad dus zijn we met ze 4e naar een 3D museum geweest. Echt heel grappig! Zodra het weer donker werd begon er weer een parade van lichten en we hebben deze avond ook zelf een lampion/wensballon de lucht in gelaten. Het is echt prachtig hoe de hemel verlicht word met honderden lampionnen.

Nu zitten we te wachten op de bus naar Chiang Rai. Het is vanaf hier 4 uur rijden en het is meteen het een na laatste dorp voor Laos. Gelukkig gaat het weer richting 30 graden dus ik wens jullie heel veel succes in de sneeuw :D

Dikke kus uit Chiang Mai!

• 08 November 2014 - 09:35

Jolanda:

Jammer van de regen maar volgens mij vemaken jullie je best! Leuk dat jullie die andere ontmoet hebben en wat samen hebben gedaan. Was het scooteren wel een beetje te doen? Nou op naar Laos....ik ben zo benieuwd hoe het daar is. Leuk om jullie te volgen. Liefs p.s. het is hier koud maar gelukkig nog geen sneeuw hahaha

• 08 November 2014 - 09:47

Liesbeth:

wat een ervaring zo een reis! heel leuk om jullie te volgen.
    liefs en dikke kus XX

• 08 November 2014 - 10:16

Heleen:

Jullie vermaken je goed, Jammer van de disco in de trein:-), tot nu toe hebben jullie al veel gedaan en gezien, nu op naar Chiang Rai en Laos, nog een mooie reis verder, en. Leuk om te lezen wat jullie allemaal ervaren. Xx

• 08 November 2014 - 10:23

Ineke Kuijpers:

hallo lieverds,wat leuk om te horen hoe het festival was! Het zag er ook indrukwekkend uit op de foto's .jullie ook trouwens met die helmpjes ha ha .wat fantastisch dat jullie naar die tempel in het bos zijn geweest ff niet al die toeristen hè. Heel veel plezier in het laatste dorpje waar jullie nu naartoe gaan voordat jullie naar Laos gaan.Jammer dat het steeds zo regende met die ballonnen oplaten,maar ik begrijp dat waar jullie nu naartoe gaan het weer beter wordt. Nu lieverds dikke kus en knuffels oma allessie en opa Kees. Tot de volgende keer!!!. Xxxxxxx

• 08 November 2014 - 10:44

Andrea:

Geweldig al die ervaringen die jullie daar op doen!
    En op afstand genieten we met jullie mee.
    Jammer van de regen maar de temperatuur is goed ;)
    Geniet nog van alles wat jullie mee gaan maken!
    Vandaag hebben wij hier ook een zonnetje en wel 10 graden :P

Janine:

Leuk om de verslagen te lezen ,nog veel plezier. Liefs , janine

• 11 November 2014 - 18:46

Ans Van Wilsenis:

Wat een ervaringen lieverds! Geniet ervan en maak maar veel foto's! Kunnen jullie nagenieten als jullie weer thuis zijn! Hele dikke knuffel van oma en Ans!

• 12 November 2014 - 23:47

Els B.:

Indrukwekkend weer zo te horen. Ben benieuwd naar foto's.